رویکرد پدیدارشناسانه به دریافت مخاطب در نمایش عروسکی
نویسندگان
چکیده مقاله:
تماشاگر همواره برای فهم و دریافت اثر باید موفق به برقرارکردن ارتباط با آن شود تا اثر را حرکات یا الفاظی تهی و خالی از معنا نپندارد. در این فرایند، تماشاگر آگاهانه یا ناآگاهانه مراحلی را در ذهن خویش میگذراند. در این میان، فلسفة پدیدارشناسی با مرکز توجه قراردادن ذهن آدمی و نقش آن در دریافت پدیدهها حائز اهمیت است. مقصود از این جستار بررسی روند درک و دریافت مخاطب در «نمایش عروسکی» است، اما این مسیر در مقایسه با «تئاتر بازیگر» انجام خواهد شد. در این راه، با بهرهگیری از روش ادموند هوسرلـ در تقلیل پدیدهها و عزلکردن پیشداوریهای ممکن دربارة پدیدارها برای رسیدن به عمق آنهاـ سرانجام، عروسک از یک شیء بیجان تا مرتبة بازیگر و سپس باور شخصیتش پیش میرود. این اتفاق تأثیر مستقیم بر درک و دریافت مخاطب دارد و ذهن او را به پُرکردن خلأهایی وادار میکند که بسیار بیش از خلأهایی است که او هنگام تماشای «تئاتر بازیگر» با آن روبهروست، زیرا عروسک، بهمنزلة پدیداری تئاتری، مسیری طولانیتر از بازیگر را طی میکند تا به دریافت مخاطب برسد. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای به شرح دلایل آن پرداخته شده است.
منابع مشابه
تحلیل دریافت مردم قائمشهراز موسیقی محلی مازندران با رویکرد پدیدارشناسانه
چکیده پایان نامه حاضر حاصل تحقیقی است در خصوص تحلیل دریافت عامه مردم شهر قائمشهر از مصرف موسیقی مازندرانی. این تحقیق به نوعی با اتخاذ رویکردی پدیدارشناسانه در پی آن است تا دریابد افراد چه دریافتی از موسیقی محلی مازندرانی دارند و چه معنایی از دریافت آن بر می سازند و در این مسیر چه عواملی بر این دریافت تاثیرگذارند. چارچوب نظری مورد استفاده، نظریه ی دریافت فرهنگی استوارت هال است. همچنین مفاهیمی...
توسلات ادبیات عرفانی به هنرهای سنتی نمایشی با تکیه بر نمایش عروسکی
یکی از زمینهها در پژوهشهای ادبیبررسی پیوند هنر و ادبیات و دادوستدهایی است که از دیرباز میان این دو در جریان بوده است. از جلوههای آمیختگی ادبیات و هنر که به درستی توجه پژوهشهای پیشین را جلب نکرده آن است که عارفان ایرانی و عرب، در تألیفات منظوم و منثور خود، توسلات شگفتانگیزی به هنرهای نمایشی عروسکی داشتهاند. این پژوهش با دقت نظر در رویکرد هنرمندانة عارفان به نمایش عروسکی، بهویژه نمایش س...
متن کاملگفتمان دراماتیک در نمایش نامه های هارولد پینتر و کارکردهای آن بر دریافت مخاطب
در این پژوهش به بررسی گفتمان غالب در آثار دراماتیک هارولد پینتر و همچنین تاثیر کارکردهای این گفتمان بر عملیاتی که مخاطب جهت رسیدن به تفسیری از متن دراماتیک انجام می دهد، پرداخته شده است. برای این منظور ابتدا ویژگی های زبانِ بکار گرفته شده در متون دراماتیک در چهارچوب کاربردشناسی زبان توضیح داده شد. با مراجعه به کاربردشناسی زبان، تحلیل گفتمان و تحلیل گفتگو از مفاهیم تحلیلی آن ها برای تبیین این ویژ...
مدل تعهد مخاطب ایرانی به سریالهای نمایش خانگی در شبکه اجتماعی اینستاگرام: مطالعه موردی سریال شهرزاد
شبکههای اجتماعی در دنیای پررقابت و پرتلاطم امروز، راهکارهای شایانتوجهی را جهت جذب مخاطب و متعهدسازی آنها پیش روی کمپانیها و برندهای مختلف قرار میدهند که فیلمهای سینمایی از جمله محصولات و خدمات این کمپانیها هستند. مخاطبان نیز از طریق همین شبکهها به سرعت به تبادل اطلاعات و ایجاد آگاهی در یکدیگر میپردازند. این امر، کمپانیهای فیلمسازی را مجبور میکند که از بدو شروع کار به فکر متعهد ساختن ...
متن کاملاثر بخشی نمایش عروسکی بر مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی شهرستان مراغه
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر نمایش عروسکی بر مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی شهرستان مراغه انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه پیشدبستانیهای شهرستان مراغه بود. نمونه آماری تحقیق حاضر دو پیشدبستانی از بین پیشدبستانیهای شهرستان مراغه بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بصورت تصادفی ج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 22 شماره 2
صفحات 147- 154
تاریخ انتشار 2017-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023